ABSTRACT
This study aimed to investigate the patient safety culture in Austria. We identified factors that contributed to a higher degree of patient safety and subsequently developed evidence-based suggestions on how to improve patient safety culture in hospitals. Moreover, we examined differences in the perception of patient safety culture among different professional groups. This study used a cross-sectional design in ten Austrian hospitals (N = 1,525). We analyzed the correlation between ten patient safety culture factors, three background characteristics (descriptive variables), and three outcome variables (patient safety grade, number of adverse events reported, and influence on patient safety). We also conducted an analysis of variance to determine the differences in patient safety culture factors among the various professional groups in hospitals. The findings revealed that all ten factors have considerable potential for improvement. The most highly rated patient safety culture factors were communication openness and supervisor/manager’s expectations and actions promoting safety; whereas, the lowest rated factor was non-punitive response to error. A comparison of the various professional groups showed significant differences in the perception of patient safety culture between nurses, doctors, and other groups. Patient safety culture in Austria seems to have considerable potential for improvement, and patient safety culture factors significantly contribute to patient safety. We determined evidence-based practices as recommendations for improving each of the patient safety factors.
Source
PLOS ONE
Authors
Šehad Draganović and Guido Offermanns
Citation
Draganović Š, Offermanns G (2022) Patient safety culture in Austria and recommendations of evidence-based instruments for improving patient safety. PLoS ONE 17(10): e0274805. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274805
Patientensicherheitskultur in Österreich und Empfehlungen evidenzbasierter Instrumente zur Verbesserung der Patientensicherheit
Diese Studie hatte zum Ziel, die Patientensicherheitskultur in Österreich zu untersuchen. Wir identifizierten Faktoren, die zu einem höheren Grad an Patientensicherheit beitrugen und entwickelten anschließend evidenzbasierte Vorschläge zur Verbesserung der Patientensicherheitskultur in Krankenhäusern. Darüber hinaus untersuchten wir Unterschiede in der Wahrnehmung der Patientensicherheitskultur unter verschiedenen Berufsgruppen. Diese Studie nutzte ein Querschnittsdesign in zehn österreichischen Krankenhäusern (N = 1525). Wir analysierten die Korrelation zwischen zehn Faktoren der Patientensicherheitskultur, drei Hintergrundmerkmalen (beschreibende Variablen) und drei Ergebnisvariablen (Patientensicherheitsbewertung, Anzahl gemeldeter unerwünschter Ereignisse und Einfluss auf die Patientensicherheit). Wir führten auch eine Varianzanalyse durch, um die Unterschiede in den Faktoren der Patientensicherheitskultur unter den verschiedenen Berufsgruppen in Krankenhäusern zu bestimmen. Die Ergebnisse zeigten, dass alle zehn Faktoren ein beträchtliches Potenzial zur Verbesserung haben. Die am höchsten bewerteten Faktoren der Patientensicherheitskultur waren Offenheit bei der Kommunikation und Erwartungen und Handlungen des Vorgesetzten/Managers zur Förderung der Sicherheit, während der niedrigst bewertete Faktor eine nicht-bestrafende Reaktion auf Fehler war. Ein Vergleich der verschiedenen Berufsgruppen zeigte signifikante Unterschiede in der Wahrnehmung der Patientensicherheitskultur zwischen Krankenschwestern, Ärzten und anderen Gruppen. Die Patientensicherheitskultur in Österreich scheint ein beträchtliches Potenzial zur Verbesserung zu haben und die Faktoren der Patientensicherheitskultur tragen signifikant zur Patientensicherheit bei. Wir bestimmten evidenzbasierte Praktiken als Empfehlungen zur Verbesserung jedes der Patientensicherheitsfaktoren.